Franse Weekendje(s) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jetske Kinderen - WaarBenJij.nu Franse Weekendje(s) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jetske Kinderen - WaarBenJij.nu

Franse Weekendje(s)

Blijf op de hoogte en volg Jetske

04 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hi!

Zo, dan zitten er ineens alweer 2 stageweken op en deze zijn letterlijk voorbij gevlogen.
Het vorige verhaal geëndigd net voordat mijn stage dan echt zou beginnen. De eerste stageweek is vooral het kennismaken met iedereen en kijken hoe alles in z'n werk gaat hier. Nou, er hangt hier een erg ontspannen sfeer en niet die haastige die er in Nederland soms is.
Samen met 4 andere jongens (1 Nederlandse en 3 Franse) zijn wij de 5 studenten van Lincoln Agritech.
Natuurlijk hebben we het in de eerste week ook over mijn opdracht gehad. De eerste 2 weken hebben in het teken gestaan van het opdoen van deskresearch over robots, sensors en autonomy. Dit omdat ik hier voorheen geen enkele kennis over had en dit wel nodig heb voor het afnemen van interviews. Ook in de 1e week een bezoek mogen brengen aan een melkveebedrijf hier, met 6 VMS voor 500 koeien. Het bedrijf was erg up-to-date kwa technologie. Met een camera op het dak had de eigenaar 360 graden zicht over de één van zijn 5 bedrijven.

Het eerste weekend was meteen een lang weekend (Hoh, heel erg) en de Franse gevraagd of ik met ze mee op trip wilde gaan naar Milford Sound.
-Gewoon even een vraag; wat zou je doen als je deze jongens net een week kent?- Ik heb hier niet al te lang over nagedacht en gewoon ja gezegd met de gedachte 'We zien wel hoe het gaat bevallen.' Je weet immers nog niet precies wat hun normen en waarden zijn. Achteraf... GEEN MOMENT SPIJT VAN GEHAD, ze waren aardig, praatte meeste tijd Engels voor me en het uitzicht wat we daar hadden, dat is echt niet normaal mooi. Het heeft heel het weekend geregend, maar dat geeft juist het effect dat je overal watervallen ziet.

De tweede stageweek was dan ook maar 4 dagen en die zijn zo voorbij... Nu hadden de Franse 2 verjaardagen te vieren en kwamen met de vraag of ik dit mee wilde gaan vieren, samen met Jelte, de andere Nederlandse. En dus, (weer) een weekendje met ze op pad geweest. Deze keer hadden ze een huisje afgehuurd in Metven. In totaal waren we met 11 personen, dus de kosten vallen dan achteraf reuze mee. Vrijdag na stage vertrokken en wat pilsjes gedronken. Zaterdags vroeg op om zo de lange track van in totaal zo'n 6 uur te kunnen maken. Nondeju, wat was dit (alweer) erg mooi. Startend in de bossen, op naar de felle zon, naar de rotsen en vervolgens eindigen in de sneeuw en de top bereiken. Een lunch meegenomen en deze voor de verandering een keer op de top Mt Somers berg (1600 meter) opgegeten. Het afdalen in de sneeuw en ijs vond ik dan weer iets minder leuk (lees eng) maar dat is ook allemaal goed gekomen. 's Avonds hebben we de BBQ aangestoken en daarna een erg leuke avond gehad. Ineens was daar het idee om nog naar de pub te gaan. Nu had ik serieus mijn tanden al gepoetst en was klaar om naar bed te gaan, maar dit kon ik toch echt niet afslaan. En hup, snel even een kijkje in de Blue Pub. Nou, we hadden al genoeg op, dus ik heb me er wel vermaakt. Hier waren dronken vrouwen van 50+ en zeer geschaarst gekleed op de dansvloer. Zondags nog een meer bezocht en de berg van de Lord of the Rings gezien. Iedereen verklaard me voor gek dat ik deze film nog niet heb gezien, dus daar zal ik me binnenkort maar eens aan wagen. Het schijnt dat er veel beelden uit Nieuw-Zeeland komen.

Ondertussen 2 maaltijden zelf gekookt voor Jenny en mij. De hele kip op een avond was de doorslag om toch maar eens te laten zien wat mijn voorkeur heeft. Onder andere Oerhollandse gehaktballen van ons mam gemaakt en gelukkig vond ze deze nog lekker ook. Verder mijn was zojuist gestreken van 't weekend en volgens mij valt het resultaat niks tegen... Het Engels verstaan gaat me redelijk goed af, soms vraag ik of ze een woord voor me willen omschrijven en dan kom je er vaak samen toch uit. Het spreken gaat eigenlijk ook steeds meer vanzelf en hoop dat ik in de komende weken beetje bij beetje te ontwikkelen.

Verder zou ik nog 100 verhalen kunnen vertellen over de weekenden en de de stage, maar in verband met censuur doe ik dat maar lekker niet haha. Nee dat valt allemaal mee, ik heb het hier goed naar m'n zin en af en toe skypen met Nederland doet je ook goed :)

Een dikke groet vanuit Nieuw-Zeeland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jetske

Derdejaarsstudent Bedrijfskunde & Agribusiness aan HAS Hogeschool, 's-Hertogenbosch. In dit jaar de mogelijkheid om in Nieuw-Zeeland een 12 weken durende stage te lopen bij Lincoln Agritech....

Actief sinds 22 April 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 3738

Voorgaande reizen:

22 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

15 April 2015 - 26 Juli 2015

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: